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For­schungs­pro­jekt

ESPON TITAN - Territorial Impacts of Natural Disasters

Projektlaufzeit: Sep­tem­ber 2019 bis Mai 2021


The focus of the re­search is on developing a sound methodology for assessing the economic impact of natural disasters, structured in two steps: a wide scale methodology to be implemented with the existing data covering Europe, and a more focused and complete methodology, focused on regional/ local scale. At least one regional or local entity will be selected to test the methodology. Moreover instruments and tools (predominantly in spatial planning/territorial development) for disaster risk management and climate change adaptation measures will be identified within this study and provide assessment of their benefits and usefulness. Throughout this re­search the IRPUD is responsible for three main tasks:

1. Case Studies

  • ESPON-TITAN will carry out eight analyses of different European regions to identify the economic impact of their natural disasters.
  • The purpose is to validate the methodologies of economic impact evaluation of natural disasters derived from ESPON-TITAN, to extract re­le­vant findings and lessons learned to be transferred to other regions in the ESPON territory to inform planning, disaster risk management and climate change adaptation and to identify good practice examples in terms of planning, disaster risk management and climate change adaptation. The outcomes constitute a key element for the elaboration of the policy recommendations.
  • They will also reflect which practices exist to deal with the ef­fects of disasters in European regions and coun­tries, in­clu­ding cooperation and coordination between actors (spatial planning, sectoral planning and emergency response) and territorial levels (EU, national, regional local).

2. Practices related to disaster risk management and climate change adaptation in Europe

  • The objectives of describing the practice and identifying good practices are to prepare an overview of the practice of the management of natural hazards at different territorial scales and to identify best practices related to disaster risk management and climate change adaptation strategies.
  • The subtasks are an overview of different policies and instruments used, governance structures at different territorial scales with an emphasis on how this has been integrated into place-based spatial planning and of various cooperation mecha­nisms between local and regional authorities.

3. Policy recommendations

  • Policy messages and recommendations will be elaborated, closely linked to the key policy questions addressed by ESPON TITAN and targeted to both in­ter­na­tio­nal in­sti­tu­ti­ons at the EU level as well as to national and regional authorities. The analysis will primarily concentrate on the natural hazards that are analysed in the proj­ect.

 

Cooperation partners

  • Tecnalia Research & In­no­va­ti­on: ES (lead contractor)
  • Geological Survey of Finland (GTK), FI
  • TU Dort­mund Uni­ver­sity, DE
  • Trinomics, NL
  • Cambridge Econometrics, UK

An­sprech­part­ner*innen

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Anfahrt & Lageplan

Der Cam­pus der TU Dort­mund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dort­mund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dort­mund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Cam­pus Süd, die Abfahrt Dort­mund-Dorstfeld auf der A40 zum Cam­pus-Nord. Von der A45 kommend, kann über die Universitätsstraße auf die Stockumer Straße abgebogen wer­den. Diese ist wiederum mit der Baroper Straße verbunden, entlang welcher sich der Cam­pus Süd erstreckt. Nimmt man die Ausfahrt der A-40 ist die Streckenführung über die Emil-Figge Straße, die Marie-Curie Allee hin zur Baroper Straße sinnvoll. Biegt man von der Baroper Straße in die Au­gust-Schmidt Straße ein hat man die Mög­lich­keit zu dem Parkplatz direkt hinter dem GB III zu gelangen.  

Der Cam­pus Süd ist über die Stockumerstraße mit den Buslinie 440 und 449 angebunden, die im 10 Minuten Takt fahren. Von der Haltestelle Am Gardenkamp ist der Cam­pus-Süd fußläufig zu er­rei­chen, in der Nähe der Haltestelle Eichlinghofen be­fin­det sich auch die H-Bahnstation Eichlinghofen H-Bahn. Die Buslinien haben an der Haltestelle Barop Parkhaus Anbindung an die Stadtbahnlinie U42, wel­che Anbindung an den Stadtteil Dort­mund-Hombruch und die Dort­mun­der Innenstadt er­mög­licht

Von Dort­mund-Eichlinghofen ist der Cam­pus Süd über die Station Eichlinghofen H-Bahn an das H-Bahn Netz angebunden. Die Linie 1 fährt hier alle 10 Minuten, der Cam­pus Süd ist mit der Haltestelle Campüs Süd erschlossen. 
Eine Anbindung an den Cam­pus Nord erfolgt eben­falls über die H-Bahn. Die Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwi­schen Cam­pus Nord und Cam­pus Süd.

Vom Flughafen Dort­mund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dort­mun­der Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Uni­ver­si­tät. Ein größeres Angebot an inter­natio­nalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Ki­lo­me­ter entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Uni­ver­si­tät zu er­rei­chen ist.

Die Ein­rich­tun­gen der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund verteilen sich auf den größeren Cam­pus Nord und den kleineren Cam­pus Süd. Zu­dem befinden sich einige Bereiche der Hoch­schu­le im angrenzenden Technologiepark. Genauere In­for­ma­ti­onen kön­nen Sie den Lageplänen entnehmen.

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