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Forschungs­projekt

ESPON TITAN - Territorial Impacts of Natural Disasters

Projektlaufzeit: September 2019 bis Mai 2021


The focus of the research is on developing a sound methodology for assessing the economic impact of natural disasters, structured in two steps: a wide scale methodology to be implemented with the existing data covering Europe, and a more focused and complete methodology, focused on regional/ local scale. At least one regional or local entity will be selected to test the methodology. Moreover instruments and tools (predominantly in spatial planning/territorial development) for disaster risk management and climate change adaptation measures will be identified within this study and provide assessment of their benefits and usefulness. Throughout this research the IRPUD is responsible for three main tasks:

1. Case Studies

  • ESPON-TITAN will carry out eight analyses of different European regions to identify the economic impact of their natural disasters.
  • The purpose is to validate the methodologies of economic impact evaluation of natural disasters derived from ESPON-TITAN, to extract relevant findings and lessons learned to be transferred to other regions in the ESPON territory to inform planning, disaster risk management and climate change adaptation and to identify good practice examples in terms of planning, disaster risk management and climate change adaptation. The outcomes constitute a key element for the elaboration of the policy recommendations.
  • They will also reflect which practices exist to deal with the effects of disasters in European regions and countries, including cooperation and coordination between actors (spatial planning, sectoral planning and emergency response) and territorial levels (EU, national, regional local).

2. Practices related to disaster risk management and climate change adaptation in Europe

  • The objectives of describing the practice and identifying good practices are to prepare an overview of the practice of the management of natural hazards at different territorial scales and to identify best practices related to disaster risk management and climate change adaptation strategies.
  • The subtasks are an overview of different policies and instruments used, governance structures at different territorial scales with an emphasis on how this has been integrated into place-based spatial planning and of various cooperation mechanisms between local and regional authorities.

3. Policy recommendations

  • Policy messages and recommendations will be elaborated, closely linked to the key policy questions addressed by ESPON TITAN and targeted to both international institutions at the EU level as well as to national and regional authorities. The analysis will primarily concentrate on the natural hazards that are analysed in the project.

 

Cooperation partners

  • Tecnalia Research & Innovation: ES (lead contractor)
  • Geological Survey of Finland (GTK), FI
  • TU Dortmund University, DE
  • Trinomics, NL
  • Cambridge Econometrics, UK

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Anfahrt & Lageplan

Der Campus der TU Dort­mund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dort­mund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dort­mund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Campus Süd, die Abfahrt Dort­mund-Dorstfeld auf der A40 zum Campus-Nord. Von der A45 kommend, kann über die Universitätsstraße auf die Stockumer Straße abgebogen wer­den. Diese ist wiederum mit der Baroper Straße verbunden, entlang welcher sich der Campus Süd erstreckt. Nimmt man die Ausfahrt der A-40 ist die Streckenführung über die Emil-Figge Straße, die Marie-Curie Allee hin zur Baroper Straße sinnvoll. Biegt man von der Baroper Straße in die August-Schmidt Straße ein hat man die Möglichkeit zu dem Parkplatz direkt hinter dem GB III zu gelangen.  

Der Campus Süd ist über die Stockumerstraße mit den Buslinie 440 und 449 angebunden, die im 10 Minuten Takt fahren. Von der Haltestelle Am Gardenkamp ist der Campus-Süd fußläufig zu erreichen, in der Nähe der Haltestelle Eichlinghofen befindet sich auch die H-Bahnstation Eichlinghofen H-Bahn. Die Buslinien haben an der Haltestelle Barop Parkhaus Anbindung an die Stadtbahnlinie U42, welche Anbindung an den Stadtteil Dort­mund-Hombruch und die Dort­mun­der Innenstadt ermöglicht. 

Von Dort­mund-Eichlinghofen ist der Campus Süd über die Station Eichlinghofen H-Bahn an das H-Bahn Netz angebunden. Die Linie 1 fährt hier alle 10 Minuten, der Campus Süd ist mit der Haltestelle Campüs Süd erschlossen. 
Eine Anbindung an den Campus Nord erfolgt ebenfalls über die H-Bahn. Die Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Campus Nord und Campus Süd.

Vom Flughafen Dortmund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dortmunder Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Universität. Ein größeres Angebot an internationalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Kilometer entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Universität zu erreichen ist.

Die Einrichtungen der Technischen Universität Dortmund verteilen sich auf den größeren Campus Nord und den kleineren Campus Süd. Zudem befinden sich einige Bereiche der Hochschule im angrenzenden Technologiepark. Genauere Informationen können Sie den Lageplänen entnehmen.

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