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Ongoing bachelor student projects

Winter term 21/22

Verlagerung der Fach­hoch­schu­le Sonnenstraße – eine ein­ma­li­ge Chance für das Dort­mun­der Kreuzviertel?

(only available in German)

Ver­an­stal­tung im LSF

Das Dort­mun­der Kreuzviertel zwi­schen Westpark, der S4, der Hohen Straße und der B1 gelegen, ist eines der attraktivsten Wohn- und Ausgehviertel in Dort­mund. Es ist geprägt von hochwertiger gründerzeitlicher Blockrandbebauung, hippen Läden, veganen Cafés, angesagten Restaurants, Bioläden, der Möllerbrücke zum „möllern“, begrünten Straßenzügen und Innenhöfen. Knapp die Hälfte aller Wählenden entschieden sich 2020 für Bündnis90/die Grünen.

Das „bürgerliche Öko-Idyll“ (Ruhrbarone 2013) ist aber auch durch hohe Mieten und astronomisch hohe Preise für Eigentumswohnungen, großen Parkplatzproblemen, Konflikten zwi­schen Anwohnerschaft und Gastronomie sowie „Sauftourismus“ (Ruhr24 2021) geprägt. Neben dem Bau des Radschnellwegs entlang der Sonnenstraße, dem Umbau des Sonnenplatzes und der Möllerbrücke steht in den nächsten Jah­ren vor allem der Umzug der Fach­hoch­schu­le am Standort Sonnenstraße in das zukünftige Viertel Smart Rhino zwi­schen Rheinischer Straße und Hafen an (Ruhrnachrichten 2019).

Das zwei Hektar große Areal im Kreuzviertel bietet dann die Mög­lich­keit auf einige der Probleme und Defizite des Viertels einzugehen. Dabei ist die Zahl an möglichen Handlungsfeldern groß: Wie kann preiswerter Wohnraum geschaffen wer­den? Wie sieht ein zukunftsfähiges Mobilitätskonzept, das die Bedürfnisse aller be­rück­sich­tigt, aus? Wie kann durch urbanes Grün auf sommerliche Hitzebelastung eingegangen wer­den und die Aufenthaltsqualität erhöht wer­den? Welche Mög­lich­keiten bietet die Neuplanung für eine um­welt­freund­li­che E­ner­gie­ver­sor­gung des Viertels? Gleichzeitig stellt sich auch die Fra­ge des Umgangs mit dem Gebäudebaustand und möglichen Umnutzungskonzepten sowie potentiellen Restriktionen des Bestandes.

Im Rah­men des A-Projekts besteht die Mög­lich­keit, eigene Schwer­punk­te zu setzen und sich mit un­ter­schied­lichen Me­tho­den auseinanderzusetzen. Ziel ist es, anhand dieses konkreten Beispiels die Bandbreite an planerischen Instrumenten und Handlungsmöglichkeiten ken­nen­zu­ler­nen und ein sozial- und ökologisch zukunftsfähiges, wirtschaftlich tragfähiges Kon­zept für den Umgang mit Nachnutzungen und der Planung im Bestand zu ent­wi­ckeln. Dabei kann sowohl von den Potentialen der Fläche und ihres Baubestandes ausgegangen wer­den als auch von den Problemlagen des Viertels, die durch die Fläche der Fach­hoch­schu­le angegeben wer­den kön­nen.


Be­treu­ung: M.Sc. Tanja Schnittfinke (IRPUD), Dr. Wolfgang Scholz (IRPUD), M.Sc. Thomas Eltner (SRP)

Sucking up or soaking in?: Climate Resilient Upgrading of Informal Settlements in Bangkok

Event in LSF

With more than 10 million population, Bangkok is the capital and the most populous city in Thailand and one of the prominent megacity in South East Asia. According to its socio-economic development, Thailand is a middle-income developing country, and Bangkok is one of the most vibrant cities in Asia. However, there are two worlds situated in Bangkok, one for the rich & middle-income, and one for the poor. Until today, an estimated 25 per cent of the urban population of Thailand remains living in slums or informal settlements (World Bank, 2020), and 30 per cent of communities in Bangkok defined as informal settlements (BMA, 2018).

Besides, Bangkok is sinking and occasionally suffering from saltwater intrusion; the Monsoon brings torrential downpours, while concrete jungle and sea tidal often not allow the water to go as it supposes to be. As the heart of the country, most of the city is protected from flooded through various structural measures. Still, economic loss due to the Bangkok flood 2011 was about 46.5 billion USD (World Bank,2012) proved that those efforts neither ap­prop­riate nor insufficient. Amid climate change, the urban poor is the most vulnerable one. Compared to other parts of Bangkok, disaster-prone informal settlements such as the ones along the city’s famous canals (klongs) are strong pressed by both development and disaster risk. Even though Thailand has a decade-long experience on community-centred informal settlements upgrading and resettlement since the 1970s (Bhatkal & Lucci, 2015), climate-related hazards, which shall be a central challenge of informal settlements upgrading, are not well aware and mainstream in the program.

This F-Project aims to debate climate-resilient upgrading of informal settlements in Bangkok, through decoding lessons learnt of the existing upgrading programmes and exploring variable solutions for bridging the gaps and strengthening the existing informal settlements upgrading practices to the climate-resiliency one. Systematic literature review, geo-spatial analysis, excursion, expert interviews, and collaborative planning shall be introduced to scrutinize the multifaceted re­search problems in both the overall land-use policy and settlements planning perspective. Importantly, this F-Project potentially goes hand in hand with the R&D phase of a BMBF-funded re­search proj­ect at IRPUD, Linking disaster risk governance and land-use planning: the case of informal settlements in hazard-prone areas in South East Asia (LIRLAP).

Support: M.Sc. Wiriya Puntub (IRPUD)

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Location & approach

The TU Dort­mund campus is located near the Dort­mund West interchange, where the A45 Sauerland line crosses the B1/A40 Ruhr expressway. The Dort­mund-Eichlinghofen exit on the A45 leads to the South Cam­pus, the Dort­mund-Dorstfeld exit on the A40 leads to the North Cam­pus. Coming from the A45, you can turn onto Stockumer Straße via Universitätsstraße. This in turn is connected to Baroper Straße, along which Cam­pus South extends. If you take the exit of the A-40, the route via Emil-Figge Straße, Marie-Curie Allee to Baroper Straße makes sense. If you turn from Baroper Straße into Au­gust-Schmidt Straße, you have the possibility to reach the parking lot directly behind the GB III.

The South Cam­pus is connected via Stockumerstraße by bus lines 440 and 449, which run every 10 minutes. Cam­pus South can be reached on foot from the Am Gardenkamp stop, and the Eichlinghofen H-Bahn station is also located near the Eichlinghofen stop. The bus lines connect to the U42 light rail line at the Barop Parkhaus stop, which provides connections to the Dort­mund-Hombruch district and Dort­mund downtown. 

From Dort­mund-Eichlinghofen, the South Cam­pus is connected to the H-Bahn network via the Eichlinghofen H-Bahn station. Line 1 runs here every 10 minutes, and the South Cam­pus is served by the Cam­pus Süd stop. 
A connection to Cam­pus North is also provided via the H-Bahn. Line 2 shuttles between Cam­pus North and Cam­pus South every 5 minutes.

The AirportExpress is a fast and convenient means of transport from Dort­mund Airport (DTM) to Dort­mund Central Station, taking you there in little more than 20 minutes. From Dort­mund Central Station, you can continue to the uni­ver­si­ty campus by interurban railway (S-Bahn). A larger range of in­ter­na­tio­nal flight connections is offered at Düsseldorf Airport (DUS), which is about 60 kilometres away and can be directly reached by S-Bahn from the uni­ver­si­ty station.

The facilities of TU Dort­mund Uni­ver­sity are spread over two campuses, the larger Cam­pus North and the smaller Cam­pus South. Additionally, some areas of the uni­ver­si­ty are located in the adjacent “Technologiepark”.

Site Map of TU Dort­mund Uni­ver­sity (Second Page in English).

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